Granés Fundació presenta l’Estudi participatiu de la realitat social i formativa dels i les joves al Pla de l’Estany

Granés Fundació va presentar, aquest dijous, l’Estudi participatiu de la realitat social i formativa dels i les joves al Pla de l’Estany. L’objectiu principal era tenir un coneixement més ajustat de la realitat de la gent jove i dels reptes i les oportunitats que ofereix el territori per detectar quins suports calen per reduir les desigualtats socials i millorar les oportunitats educatives dels joves amb i sense discapacitat de la comarca del Pla de l’Estany.

Per a realitzar-ho, es van tenir en compte tres eixos: incorporar la diversitat de joves amb una mirada inclusiva, contemplar l’especificitat d’una comarca com és la del Pla de l’Estany i conèixer l’oferta social i formativa adreçada a joves i les seves necessitats. La directora gerent de Granés Fundació, Laura Masferrer, apuntava que aquest estudi és un suport important per poder treballar a partir d’evidències.

Es tracta d’un estudi participatiu fet durant l’estiu del 2023 que va incloure la realització de diversos grups focals i entrevistes. Per una banda, hi van participar una trentena de joves d’entre 15 i 29 anys de la comarca. Es van buscar els perfils de joves que representessin la composició social i demogràfica que les dades assenyalen pel que fa a edat, gènere, origen, discapacitat o formació. Per altra banda, també es va comptar amb la participació de professionals que treballen amb joves i en serveis d’ocupació de la comarca. La Fundació Heka va seleccionar els joves participants, mentre que la Malla d’Idees va realitzar l’estudi.

El llibret recull les visions dels joves i professionals en quatre grans eixos: els condicionants de les trajectòries de vida de les persones, l’orientació en les etapes de transició, l’educació inclusiva i les connexions entre formació i treball. Alguns dels condicionants que més s’han evidenciat són la situació socioeconòmica del jove, el seu bagatge migratori, el seu gènere o si té alguna discapacitat.

Alguns dels aspectes que s’han destacat a l’estudi són: la importància d’una orientació individualitzada en l’àmbit formatiu; una oferta en els estudis postobligatoris que no dona resposta a les necessitats dels nois i noies amb discapacitat; la dificultat d’accedir a activitats extraescolars per motius socioeconòmics; o el racisme que s’han trobat alguns joves en l’àmbit laboral i la recerca de feina.

Més enllà de la radiografia, en el marc de l’estudi també s’ha creat un mapatge dels recursos i projectes d’acompanyament a joves que existeixen al Pla de l’Estany, tant d’entitats socials com serveis públics. Aquest llibret és el quart número de la col·lecció Diàlegs Granés, que pretén ser un recurs de formació i sensibilització a un públic ampli, des de ciutadans que s’apropen per primera vegada a una temàtica a professionals els àmbits específics que s’hi tracten (de la salut, social o educatiu).

Granés Fundació presenta l’Estudi participatiu de la realitat social i formativa dels i les joves al Pla de l’Estany

Granés Fundació presenta l’Estudi participatiu de la realitat social i formativa dels i les joves al Pla de l’Estany

Granés Fundació va presentar, aquest dijous, l’Estudi participatiu de la realitat social i formativa dels i les joves al Pla de l’Estany. L’objectiu principal era tenir un coneixement més ajustat de la realitat de la gent jove i dels reptes i les oportunitats que ofereix el territori per detectar quins suports calen per reduir les desigualtats socials i millorar les oportunitats educatives dels joves amb i sense discapacitat de la comarca del Pla de l’Estany.

Per a realitzar-ho, es van tenir en compte tres eixos: incorporar la diversitat de joves amb una mirada inclusiva, contemplar l’especificitat d’una comarca com és la del Pla de l’Estany i conèixer l’oferta social i formativa adreçada a joves i les seves necessitats. La directora gerent de Granés Fundació, Laura Masferrer, apuntava que aquest estudi és un suport important per poder treballar a partir d’evidències.

Es tracta d’un estudi participatiu fet durant l’estiu del 2023 que va incloure la realització de diversos grups focals i entrevistes. Per una banda, hi van participar una trentena de joves d’entre 15 i 29 anys de la comarca. Es van buscar els perfils de joves que representessin la composició social i demogràfica que les dades assenyalen pel que fa a edat, gènere, origen, discapacitat o formació. Per altra banda, també es va comptar amb la participació de professionals que treballen amb joves i en serveis d’ocupació de la comarca. La Fundació Heka va seleccionar els joves participants, mentre que la Malla d’Idees va realitzar l’estudi.

El llibret recull les visions dels joves i professionals en quatre grans eixos: els condicionants de les trajectòries de vida de les persones, l’orientació en les etapes de transició, l’educació inclusiva i les connexions entre formació i treball. Alguns dels condicionants que més s’han evidenciat són la situació socioeconòmica del jove, el seu bagatge migratori, el seu gènere o si té alguna discapacitat.

Alguns dels aspectes que s’han destacat a l’estudi són: la importància d’una orientació individualitzada en l’àmbit formatiu; una oferta en els estudis postobligatoris que no dona resposta a les necessitats dels nois i noies amb discapacitat; la dificultat d’accedir a activitats extraescolars per motius socioeconòmics; o el racisme que s’han trobat alguns joves en l’àmbit laboral i la recerca de feina.

Més enllà de la radiografia, en el marc de l’estudi també s’ha creat un mapatge dels recursos i projectes d’acompanyament a joves que existeixen al Pla de l’Estany, tant d’entitats socials com serveis públics. Aquest llibret és el quart número de la col·lecció Diàlegs Granés, que pretén ser un recurs de formació i sensibilització a un públic ampli, des de ciutadans que s’apropen per primera vegada a una temàtica a professionals els àmbits específics que s’hi tracten (de la salut, social o educatiu).

Aquest lloc web utilitza galetes (cookies) per a millorar l'experiència de l'usuari i per a recollir informació estadística anònima que s'envia a tercers per al seu processament. Si ho accepteu cliqueu "D'acord"; si voleu més informació sobre la política de privacitat accediu a "Saber-ne més", o podeu continuar sense habilitar les galetes (l'experiència de navegació es podria veure afectada).